Kursy i zakłady na mecze EuroBasketu znajdziesz na stronie Betcris – TUTAJ >>
Sezon PLK coraz bliżej, postanowiłem więc przyjrzeć się ile w sezonie 2022/2023 przyjdzie nam zapłacić za możliwość kibicowania swojej drużynie w hali. Ceny karnetów zawsze budzą emocje wśród kibiców. Równocześnie, ustalenie ich poziomu, to jedna z kluczowych decyzji podejmowanych przez kluby.
Osobiście uważam, że cen nie powinno się rozpatrywać w kategoriach drogo/tanio. Głównym kryterium powinno być to, czy cena jest optymalna, czyli taka, która da maksymalny zysk. Od razu dodam, że maksymalny zysk nie zawsze oznacza najwyższą cenę. Inaczej mówiąc to co w jednym ośrodku uznane zostanie jako za drogie, w drugim wcale tak traktowane nie będzie. Zawsze bowiem to rynek dokonuje weryfikacji cen.
Dlatego tak ważne jest wyczucie tegoż rynku w czasie planowania budżetu. Osobiście nieraz odnoszę wrażenie, że z tymi cenami bywa podobnie jak z niektórymi obcokrajowcami w PLK. Może trafimy, a może nie trafimy…
Żyjemy w czasach idealnych dla kibica sportu. Mamy w zasadzie nieograniczony dostęp do wszelakich wydarzeń sportowych (zarówno gdy chcemy w nich uczestniczyć osobiście, jak i “online”). To powoduje iż o kibica trzeba walczyć, a zwabienie go na stadion lub do hali jest o wiele trudniejszym zadaniem niż jeszcze kilkanaście lat temu.
Jak to wygląda z perspektywy Energa Basket Ligi?
Na frekwencję wpływ ma wiele czynników. Począwszy od tych najbardziej oczywistych jak wynik sportowy, czy zaplecze kibicowskie poprzez wielkość hali, konkurencyjne dyscypliny a na kwestiach PR-owych skończywszy (tematowi public relations w naszej lidze poświęcę osobny tekst).
Pierwszym, na co zwróciłem uwagę przygotowując się do pisania tego tekstu było to, że duża część klubów bardzo szablonowo podeszła do kwestii ustalania cen karnetów. Nie widzę (albo widzę jedynie w niektórych przypadkach) pomysłów z karnetami rodzinnymi, nie widzę u sporej liczby klubów pełnego wykorzystania wielkości hali na potrzeby urozmaicenia cen w zależności od sektora. Niektóre kluby całkowicie zrezygnowały ze sprzedaży karnetów ulgowych.
Na przykładzie Ostrowa Wielkopolskiego widać to jak na dłoni. O ile dwie kategorie cenowe karnetów (nie licząc VIP) w małej hali przy ulicy Wrocławskiej były w pełni zrozumiałe, o tyle w Arenie Ostrów, mając do dyspozycji kilkanaście sektorów można było tych kategorii cenowych wprowadzić więcej. Problem dotyczy nie tylko Ostrowa.
Zastanawiałem się w jaki sposób zestawić ceny karnetów by było to najbardziej miarodajne. Ostatecznie zdecydowałem się na porównanie cen w przeliczeniu na jeden mecz ligowy. Jeden klub – konkretnie King Szczecin, nie ustalił jeszcze cen karnetów, więc nie będzie go w zestawieniu.
Brałem pod uwagę najtańsze dostępne karnety danego klubu (normalne) i dzieliłem przez minimalną liczbę spotkań ligowych (i pucharowych) na których wejście on upoważnia.
Wszystkim klubom życzę maksymalnych zysków i kompletów na trybunach. Weryfikacja kalkulacji cen nastąpi już wkrótce. Zobaczymy kto ustalił optymalne ceny, bo o to w tym wszystkim przecież chodzi.
1. BM STAL Ostrów Wielkopolski – 43zł/mecz
2. ANWIL Włocławek – 42zł/mecz (w to wchodzą 3 mecze FEC)
3. WKS ŚLĄSK Wrocław – 37zł/mecz (wybierając opcję karnetu EBL + Eurocup cena spada do 33zł/mecz)
4. RAWLPLUG Sokół Łańcut – 33zł/mecz
4. PGE SPÓJNIA Stargard – 33zł/mecz
4. TWARDE PIERNIKI Toruń – 33zł/mecz
7. LEGIA Warszawa – 29zł/mecz
8. ENEA ABRAMCZYK ASTORIA Bydgoszcz – 28zł/mecz
9. SUZUKI ARKA Gdynia – 27zł/mecz
9. TREFL Sopot – 27zł/mecz
11. POLSKI CUKIER PSZCZÓŁKA START Lublin – 25zł/mecz (plus dodatkowo jeszcze mecze ENBL i 1 ligi mężczyzn, które nie wliczałem do średniej z uwagi na to, że nie jest jeszcze znany kształt rozgrywek ENBL)
12. ENEA ZASTAL BC Zielona Góra – 24zł/mecz (plus dodatkowo jeszcze mecze ENBL, które nie wliczałem do średniej z uwagi na to, że nie jest jeszcze znany kształt tych rozgrywek)
13. GRUPA SIERLECCY CZARNI Słupsk – 18zł/mecz
14. GTK Gliwice – 17zł/mecz
15. MKS Dąbrowa Górnicza – 11zł/mecz
Kursy i zakłady na mecze EuroBasketu znajdziesz na stronie Betcris – TUTAJ >>
1 komentarz
Sporo wykonanej dobrej pracy. A w naszej DG mamy sprzedanych ok. 110 karnetów. Choć ceny bardzo zachęcające.