Oferta powitalna w Fortunie: 3x zakład Bez ryzyka na start – bez konieczności obrotu! >>
Suma zbliżona do pół miliona złotych to zastrzyk finansowy, obok którego żaden polski klub koszykarski nie może przejść obojętnie. To koszt np. zatrudnienia dodatkowej gwiazdy w drużynie do końca sezonu. Na podstawie umów z Polską Organizacją Turystyczną, w tym roku, dzięki programowi Ministerstwa Sportu i Turystyki, dodatkowe za promocję naszego kraju ma otrzymać 9 klubów:
Męskie:
Anwil Włocławek
Legia Warszawa
King Szczecin
PGE Spójnia Stargard
Śląsk Wrocław
Żeńskie:
MB Zagłębie Sosnowiec
KS AZS AJP Gorzów Wlkp.,
KU AZS UMCS Lublin,
MKS Polkowice.
Jak podaje Polska Organizacja Turystyczna, powyższe kluby podzielą między sobą pulę w wysokości przynajmniej 4 milionów złotych
– Łączny udział budżetu na wszystkie kluby koszykarskie (męskie i żeńskie) w ramach programu Promocji Polski przez Sport na 2023 rok, wyniesie około 9% budżetu przewidzianego na ten cały ten program. To. 9% będzie stanowiło (maksymalnie) kwotę między 4 a 4,5 mln złotych – poinformował SuperBasket Przemysław Marczewski z POT.
Oznacza to zauważalne zmniejszenie puli środków na program kluby koszykarskie – jeszcze w sierpniu wspomniane powyżej 9% (liczone od kwoty 60 mln na pięć dyscyplin) miało wynosić ok. 5.4 mln złotych. Ile wyniesie tak naprawdę na koniec? Ostateczna kwota budżetu na kluby koszykarskie ma być znana „po dokonaniu odbioru usług i dostaw od poszczególnych podmiotów, stanowiących podstawę do końcowych rozliczeń”.
Nie dotacja, tylko zakup usług
Organizatorzy programu “Promocja Polski przez sport” podkreślają, że program nie jest realizowany w formule jakichkolwiek grupowych, czy też indywidualnych „dofinansowań” na rzecz danych podmiotów. Zapis w ustawie brzmi: “Polska Organizacja Turystyczna została zobowiązana do nabywania od podmiotów spełniających kryteria określone przez MSiT na warunkach rynkowych usług marketingowych służących promocji turystyki w Polsce”.
Sprowadzając to do zwyczajnego języka, POT wskazuje, że program sprowadza się do nabywania na warunkach rynkowych, w oparciu o umowy cywilnoprawne, usług i dostaw, które mogą przysłużyć się promocji Polski i jej walorów turystycznych za granicą. Nie ma być w nim miejsca na jakąkolwiek „dowolność” co do kształtowania cen takich usług, gdyż POT dokonuje wyceny zarówno zdolności, jak też wartości usług, które dany klub może zrealizować, w oparciu o wyłonioną do tego celu agencję, wyspecjalizowaną w marketingu sportowym.
Rozliczenie po 5 grudnia
Obecnie nie dokonano jeszcze żadnych rozliczeń z koszykarskimi klubami. Po weryfikacji tego, czy usługi zostały wykonane przez kluby należycie i w całości, znane będą ostateczne, przysługujące im kwoty. Trwające obecnie działania marketingowe mają trwać do 5 grudnia br.
Na czym polegać mają usługi świadczone przez kluby? Kampanie promocyjne mają zawierać realizację następujących działań:
– świadczenia usług w mediach pozyskanych – wyrażone w liczbie publikacji w mediach oraz zakładanej liczbie meczów w rozgrywkach międzynarodowych,
– świadczenia usług w ramach kampanii promocyjnej i tak zwanych „mediów własnych” klubu,
– świadczeń promocyjnych w miejscu wydarzenia („np. podczas meczu, na żywo”),
– świadczeń dodatkowych w zakresie zaproponowanym przez sam klub, które zostaną zaakceptowane przez Polską Organizację Turystyczną w drodze przeprowadzonych negocjacji. Cytat: “w tym przypadku kluby mogą wykazać się dużą inicjatywą i kreatywnością proponując usługi, które ich zdaniem skutecznie wypromują polską turystykę wśród obcokrajowców”.
Jak POT będzie obliczał efektywność działań zrealizowanych przez kluby? Zastosować ma wskaźniki zasięgu, rozumiane jako “suma wszystkich kontaktów użytkowników z publikacją lub reklamą w kanałach: prasa, portale internetowe, social media, transmisje tv, outdoor”. W praktyce ma przedstawiać się to następująco:
Dla prasy wskaźnik wyliczany jest na bazie danych o sprzedaży przy zastosowaniu współczynników opartych na badaniach czytelnictwa, uwzględniających czas poświęcany na lekturę, zainteresowanie czytelników poszczególnymi działami tematycznymi i średnią liczbę czytanych przed odbiorców artykułów.
Dla portali internetowych wskaźnik wyliczany jest na podstawie średniej dziennej liczby wizyt użytkowników i liczby odsłon stron internetowych.
Dla transmisji telewizyjnych wykorzystywane są realne dane o oglądalności wydarzenia sportowego lub w przypadku ich braku – średnia minutowa oglądalność stacji telewizyjnych w porze dnia wydarzenia sportowego.
Dla social mediów wykorzystywane są realne dane z raportów z systemów analitycznych
Dla wydarzeń sportowych są wykorzystywane realne dane o frekwencji i kontaktach kibica z reklamą.
Raczej nie będzie po równo
Jednakowe kryteria dla wszystkich nie oznaczają naturalnie, że każdy z 9 klubów koszykarskich uczestniczących w programie otrzyma identyczną sumę. Drużyny rozegrają różną liczbę spotkań w europejskich pucharach, mają różne medialne zasięgi, są mniej lub bardziej sprawne marketingowo i skuteczne w pisaniu dobrych projektów.
Nie należy się jednak spodziewać powtórki z ubiegłego roku, gdy jedynym klubem, który otrzymał środki za zagraniczną promocję była Legia Warszawa, co wywołało głośne oburzenie kilku innych zespołów grających w pucharach. Jeden z klubów męskiej ekstraklasy przyznał nam nieoficjalnie, że spodziewa się z tegorocznego programu nawet sumy powyżej 800 tysięcy złotych. Albo będzie zawiedziony, albo inne drużyny w tej sytuacji otrzymają sumy radykalnie mniejsze.
Listę zadowolonych i rozczarowanych klubów, wraz z konkretnymi sumami, poznamy po 5. grudnia.
Oferta powitalna w Fortunie: 3x zakład Bez ryzyka na start – bez konieczności obrotu! >>
2 komentarze
Redaktorze, język polski, litości!
4 miliony na dziewięć drużyn to śmiech na sali. Nieudacznicy od piłki kopanej mieli dostać od Morawieckiego 30 milionów za wyjście z grupy. Sam Rydzyk dostaje dziesiątki milionów za nic a tu dla dziewięciu drużyn jakieś drobne!