Strona główna » Śląsk rządzi na ekranach TV – co piąty kibic wyparował
PLK

Śląsk rządzi na ekranach TV – co piąty kibic wyparował

3 komentarze
Średnia oglądalność meczów PLK w stacjach Polsatu w ubiegłym sezonie wynosiła ok. 19.4 tysiąca widzów na mecz – to spadek o ok. 20%. Drużynami najchętniej oglądanymi w telewizji były Śląsk, King i Anwil. Mamy dane na temat wszystkich klubów.


Oferta powitalna w Fortunie: 3x zakład Bez ryzyka na start – bez konieczności obrotu! >>

“Anwil królem Emocje.tv – reszta ligi daleko” – statystyki klubów w Emocje.tv znajdziesz TUTAJ>>
“Przybyło kibiców w halach – Śląsk liderem frekwencji” – dane o halach PLK znajdziesz TUTAJ >>

W marcu PLK podpisała nową umowę z Polsatem na aż 7 lat, do sezonu 2029/30. Tak długi kontrakt musiał oznaczać zadowolenie z tego, jak i z jakim efektem telewizji pokazuje mecze koszykarskiej ekstraklasy. Mamy już pełne dane Orlen Basket Ligi (na podstawie badań Nielsena)  o oglądalnościach w zakończonych niedawno rozgrywkach – przyjrzyjmy się im więc dokładniej.

Gorzej niż rok wcześniej

W sezonie 2022/23 średnia oglądalność meczów PLK na antenach Polsatu wyniosła zaledwie 19 442 widzów. Dla porównania – rok wcześniej, w sezonie 2021/22 wynosiła średnio 24 162 osób na mecz, co oznacza spadek o ok. 20%. Dla lata temu średnia oglądalność koszykarskiej ekstraklasy wynosiła z kolei 16 993. 

Dane dla całego sezonu mocno ratują playoffy, które przez kibiców przed telewizorami oglądane są nawet dwa razy liczniej niż runda zasadnicza. W ubiegłym sezonie mecze w sezonie regularnym miały średnią oglądalność 16 423, a w playoff było to 33 961 na mecz.

Rok wcześniej playoff na antenach Polsatu śledziło średnio 56 969 widzów, co oznacza spadek zainteresowania najważniejszą fazą sezonu aż o ok. 41%…

Śląsk liderem w telewizji

Wielu kibiców krytycznie przyjęło informację o tytule „najbardziej medialnego klubu” ligi dla Śląska, ale dane o oglądalnościach także to potwierdzają. Drużyna z Wrocławia była najchętniej oglądana na antenach Polsatu, z wyraźną przewagą nad resztą konkurencji. Na drugie miejsce wskoczył, dzięki furorze w playoff, King Szczecin

Anwil Włocławek, który może się pochwalić największą oglądalnością transmisji przez Emocje.tv skończył sezon z trzecią oglądalnością w lidze. Dla widzów marką wciąż jest Zastal, blisko czołówki (choć to połowa tego, co Śląsk) są również Czarni i Legia. 

Negatywne zaskoczenia? Na pewno dość niska oglądalność meczów Spójni Stargard, która znalazła się m.in. poniżej zespołów z Łańcuta, Bydgoszczy czy Lublina. 

Na samym dole znów MKS Dąbrowa Górnicza. “Znów” ponieważ jest to klub, który był na ostatnim miejscu pod względem frekwencji w hali i przedostatnim, jeśli chodzi o popularność w Emocje.tv. Dół tabeli popularności to również niestety tradycyjne miejsce GTK Gliwice. W przypadku obu tych klubów przez ekranami średnio zasiadało mniej niż 10 tysięcy osób na mecz.

Średnie oglądalności TV wszystkich klubów PLK w sezonie 2022/23:

1. WKS Śląsk Wrocław 33 135
2. King Szczecin 25 786
3. Anwil Włocławek 25 273
4. Enea Zastal BC Zielona Góra 20 672
5. Grupa Sierleccy Czarni Słupsk 20 257
6. Legia Warszawa 19 658
7. BM Stal Ostrów Wielkopolski 18 750
8. Enea Abramczyk Astoria Bydgoszcz 17 738
9. Trefl Sopot 16 891
10. Polski Cukier Start Lublin 16 122
11. Rawlplug Sokół Łańcut 14 953
12. PGE Spójnia Stargard 12 211
13. Arriva Twarde Pierniki Toruń 11 469
14. Suzuki Arka Gdynia 10 457
15. Tauron GTK Gliwice 9 349
16. MKS Dąbrowa Górnicza 8 984

Antena robi różnicę

W trakcie sezonu dawało się to wyczuć intuicyjnie, a liczby to także potwierdzają. spore znaczenie ma program, który pokazuje mecz. W skali sezonu średnie wyglądały następująco:

Polsat Sport –  37 243
Polsat Sport Extra – 18 688
Polsat Sport News – 13 561

Dni tygodnia? Czwartej najgorszy…

Może to efekt mniejszej konkurencji, na pewno trochę kwestia doboru meczów (finały), ale jeśli chodzi o dni tygodnia, najlepiej prezentowała się oglądalność w poniedziałki. Kiepsko zatem wyglądają mecze otwierające kolejkę, transmitowane o godz. 17.30 w czwartki i piątki. 

Poniedziałek – 41 886
Wtorek – 20 900
Środa – 30 803
Czwartek – 14 774
Piątek  – 19 421
Sobota – 19 339
Niedziela – 19 824

Śląsk i Anwil jako magnes

Jeśli chodzi o sezon regularny, absolutnym hitem w telewizji była “święta wojna” drużyn z Włocławka i Wrocławia, którą średnio oglądało ponad 50 tysięcy widzów. W piątce najpopularniejszych meczów Anwil i Śląsk znajdują się dwukrotnie, podobnie jak Zastal. Dość nieoczekiwanie – dużą jak na standardy PLK widownię zgromadził mecz drużyn z dołu tabeli Sokół vs. Astoria, transmitowany w sobotę, 19 listopada, o 17.30 na Polsacie Sport Extra.

Top 5 meczów sezonu regularnego

WKS Śląsk Wrocław – Anwil Włocławek 50466
Trefl Sopot – WKS Śląsk Wrocław – 49022
Rawlplug Sokół Łańcut – Enea Abramczyk Astoria Bydgoszcz – 48803
Anwil Włocławek – Enea Zastal BC Zielona Góra 45502
Enea Zastal BC Zielona Góra – Grupa Sierleccy Czarni Słupsk – 47404

W playoff zaskoczeń nie było, największą popularnością cieszyły się finały. Rekord tego sezonu (daleki od rekordów lat poprzednich) padł w piątym meczu finału, który oglądało średnio ok. 78.5 tysiąca widzów. Średnia oglądalność serii finałowej Kinga ze Śląskiem wyniosła ok. 60 widzów na mecz. 

Rok temu, gdy grały Legia ze Śląskiem, było to 96.9 tysięcy, ale trzeba zauważyć, że transmisje wtedy pojawiały się również w otwartym Super Polsacie.

Top 5 meczów playoff

King Szczecin – WKS Śląsk Wrocław – 78 506
WKS Śląsk Wrocław – King Szczecin – 68 577
King Szczecin – WKS Śląsk Wrocław – 54 859
King Szczecin – WKS Śląsk Wrocław – 49 599
WKS Śląsk Wrocław – Trefl Sopot – 48 195

Gorzej niż na trybunach

Były też mecze ze stwierdzoną oglądalnością na poziomie obrazu kontrolnego. Do szczególnego paradoksu doszło w przypadku dwóch spotkań Stali – na trybunach hali w Ostrowie zasiadło wtedy więcej ludzi niż przed telewizorami w całej Polsce.

Negatywny rekord oglądalności padł w meczu Stal vs. Arka Gdynia, rozegranego w piątek, 25 listopada. Według danych podawanych przez ligę, telewizyjna widownia nie sięgnęła nawet 1000 widzów.

Mecze z najniższą oglądalnością w sezonie 20022/23

BM Stal Ostrów Wielkopolski – Tauron GTK Gliwice – 2406
King Szczecin – Arriva Twarde Pierniki Toruń – 1764
Tauron GTK Gliwice – Rawlplug Sokół Łańcut – 1485
BM Stal Ostrów Wielkopolski – Suzuki Arka Gdynia – 734

* Wszystkie informacje w tym tekście oparte są o oficjalne dane Orlen Basket Ligi, przekazane klubom.

Anwil królem Emocje.tv – reszta ligi daleko” – statystyki klubów w Emocje.tv znajdziesz TUTAJ>>
“Przybyło kibiców w halach – Śląsk liderem frekwencji” – dane o halach PLK znajdziesz TUTAJ >>

Składy, nazwiska, transfery – nowy sezon w PLK – zobacz TUTAJ>>

3 komentarze

Pawel 20 lipca 2023 - 08:56 - 08:56

Ja oglądam PLK … A dla większości ludzi w Polsce to za trudny sport , wolą siatke albo tenisik

Odpowiedz
Zły 20 lipca 2023 - 09:02 - 09:02

W Polsce sportem narodowym jest piłka kopana w wykonaniu nieudaczników. Koszykowka ma mega słabą promocję a pokazywanie meczy w trzech różnych kanałach sportowych Polsatu tym bardziej nie służy. BTW najbardziej medialny klub w Polsce na swoim profilu na FB ma 23k obserwujących. Jak na prawie 700 tys miasto to słabo. Legia wypada jeszcze gorzej bo 23k obserwujących na prawie 2 mln miasto.

Odpowiedz
Rafał 20 lipca 2023 - 13:50 - 13:50

to pokazuje tylko jedno ze nie ma sensu pokazywać wszystkich spotkań w tv 3-4mecze w kolejce wystarczą w zupełności mecze słabszych drużyn ciężko się ogląda

Odpowiedz

Napisz komentarz

Najnowsze wpisy

@2022 – Strona wykonana przez  HashMagnet